"Jag överlevde"

Idag har det varit en speciell dag. För den här dagen kommer man troligtvis inte få uppleva någon mer gång. En äldre man, namn Wietek, kom till Persboskolan idag för att föreläsa om hans bilder och hur han hade det under andra världskriget när han var i våran ålder. Han måste vara ett mirakel. Allt han berättade om, allt som hände honom- skulle jag aldrig klarat av. Jag tror nog att jag aldrig har träffat en sån underbar människa i mitt liv.
Han fick mig rörd. Han fick mig att tänka till hur bra jag egentligen har det. Han fick mig att inte klaga på skolmat efter att han blev glad över att få ett potatisskal att äta på då kriget var.

Han har skrivit en bok "Jag överlevde" som jag utan tvekan ska köpa. Jag skrev upp mig på listan över alla som vill köpa den direkt. Jag köper den dels för att jag ska läsa den, men också för att jag ska kunna läsa den för mina barn och att mina barn ska kunna läsa den för deras barn- ja ni förstår.
Den här "historien" ska inte stoppas när alla som har varit med om kriget dör. Alla ska få veta hur det var. Jag fick veta hur det var i en liten del av andra världkriget. Det var hemskt att höra. Men bra också, för jag har alltid velat veta hur det var. Att se filmer ger inte samma bild som man fick av när Wietek stog och berättade. Han pratade rätt från hjärtat, med egna ord. Fick hela klassrummet knäpptyst..

..Bara för att han är fantastisk.


Wietek till höger

Kommentarer
Postat av: dess

Han hade föreläsning för oss också, å jag köpte hans bok,, men jag har inte läst klart den än för den var lite seg i bland,, händelserna är helt sjukt sorliga och ofattbara, så jag ska försöka läsa ut den snart. Han fick mig och jätte många andra att börja gråta förut, helt underbar är han:) å en kram fick jag ^^

2008-11-21 @ 18:03:33
URL: http://desirehaettman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0